söndag 3 januari 2010

SOPRUMMET - för en friskare miljö i bloggvärlden



Jag hoppas att den här bloggen ska inspirera de flesta i bloggvärlden oavsett om man svänger med åsikterna höger eller vänster, oavsett om man är muslim eller icke muslim, en kvinna eller en man, Israel eller Palestinavän, socialdemokrat eller moderat, infödd svensk eller person med invandrarbakgrund!

Vi (bloggare) måste visa att vi står för demokrati och yttrandefrihet: Ingen ska förföljas p.g.a. de åsikter man har, ingen ska trakasseras, hotas, kränkas eller utpressas bara för att man valde att ha en blogg! Därför tycker jag att det är mycket nödvändigt att vi hänger upp otäcka kommentarer med deras personliga namn eller nick-name. (Jag väljer att inte publicera människornas IP-nummer och deras adresser oavsett hur otäcka dem är).

Jag valde att skapa ett eget SOPRUM, eftersom jag har flera pärmar som t.ex. ”Absurt-kommentarer”, ”Hatiska kommentarer” och några pärmar till med namn på mina bloggbesökare som visade sig mest aktiva att trakassera och förfölja. Under tre år av bloggandet på FFF, kunde jag läsa många otäcka kommentarer som ingen av oss förtjänar och jag har samlat ca 300…många har jag raderat bort.

OBS! Den här bloggen är definitivt inte ett sätt att slå mot mina meningsmotståndare.

Tvärtom: Jag tror att även mina meningsmotståndare har råkat illa ut för någonting liknande. Jag måste betona att dem flesta (av mina meningsmotståndare) har utfört dialog med mig på ett värdigt sätt utan att använda "låg-nivå-metoder": personliga påhopp, vulgära ord eller aggression mot min bakgrund, religions tillhörighet, etc. Därför hoppas jag på förståelse och solidaritet bland bloggare i den här färgrika bloggvärlden.


Håll inte tyst!


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,


Inga kommentarer: